De 911 R kwam in 1967 uit als de ultieme sportauto voor op het circuit en op de weg. Hij was bijzonder licht gebouwd en voor die tijd bijzonder: Voorzien van kunstof deuren, spatborden en voorklep. Ja zelfs alle ramen, behalve de voorruit. Hij woog 800 kg en met 2.0 liter motor uit de Porsche 906 leverde hij 210 pk. Hij verbrak hiermee vele lange afstand snelheidsrecords, zoals 10.000 miles in 76:31:49 uur of wat dacht u van 96 uur rijden met een gemiddelde snelheid van 209 km/h.
In de Tour de France voor auto’s in 1969 domineerde hij van de eerste tot de laatste etappe, totaal 5.000 km! Hij kwam tot bizarre snelheden en was uiterst betrouwbaar, typisch Porsche. Echt zo’n auto die je weer even kind laat voelen, waar je niet van kunt slapen. Puur.
In 2016, bijna 50 jaar later, kwam hij terug, met dezelfde kernwaarden. Hij is puur, licht-gewicht, exclusief en boordevol emotie. Analoog in de nu digitale wereld. Een reïncarnatie van formaat.
De toepassing van Carbon voorschermen en voorklep, een magnesium dak en de achterste zijramen en achterruit van Poly-carbonaat, alles duidt op zijn lichte gewicht. Geen achterzitjes, geen overbodig tapijt of voetsteun, alles gemaakt om sportief te zijn. Alleen geleverd met 6-versnellingen handbak, ook lichter dan de PDK, en met een zeer korte schakelweg. Ceramische remmen zijn 50 % lichter dan stalen remmen, dus die keuze was gemakkelijk op de tekentafel.
De stoelen, gemaakt van lichtgewicht Carbon, zijn bekleed met Pepita stof, weer zo’n details dat doet denken aan de dagen van weleer. De stoelen zitten als gegoten, de portieren zijn voorzien van een stoffen lus om de deur te openen, en ook minder geluidwerende materialen. Dit alles maakt dat de R slechts 1.370 kg weegt.
De motor, het sportieve hart, is een 4.0 liter, 500 pk leverende 6-cilinder Boxer motor, die maximaal 8.500 toeren draait. Het maximum koppel van 460 NM is beschikbaar bij 6.250 toeren. Een heerlijk smeuïge motor, die zowel bij lagere, als bij zeer hoge toerentallen bijzonder veel trekkracht heeft.
Bij al deze fantastische cijfers, hoort ook het allerbeste onderstel. Daarom koos men de 911 GT3 als voorbeeld. Hij is extreem sportief, ligt net zo laag als de GT3 en de afstemming is aangepast op de handbak. De meesturende achteras werkt twee kanten op. Bij lage snelheden sturen de achterwielen tegen, zodat hij makkelijker om zijn als kan draaien. Op hogere snelheden draaien de achterwielen juist mee, zodat hij in lange snelle bochten nog beter ligt. Een bijzondere gewaarwording.
Andere bijzondere zaken, zoals dynamische motorsteunen, instelbare schokbrekers (PASM) met een 30 mm verlaagd onderstel en een sportief afgesteld Porsche Stabiliteits Systeem, de 911 R heeft het allemaal.
PORSCHE 911 R, de ware sportwagen!