Porsche besloot begin jaren 90, na ruim 15 jaar ervaring met de transaxle familie, de 944 nog een laatste keer te updaten. Deze veranderingen werden zo groots, dat men niet anders kon dan hem een andere naam te geven, aangezien hij voor 80 % nieuw was. Aan de buitenkant was hij door diverse stijlelementen duidelijk klaar voor de 90’s. Het werd veel duidelijker een échte Porsche, met verbetere rij-eigenschappen, een luxere uitstraling en prachtige vormgeving. Hij kreeg ook stijlkenmerken van de latere 928, de toch extreem dure sportwagen voor de allerrijksten in die tijd.
Door zijn nieuwe 3.0 liter 4 cilinder motor met Variocam (grootste 4 cilinder gebouwd!) levert hij 239 pk en 305 NM, een mooi koppel bij ieder toerental. Dit maakt hem tot een snelle allrounder. Standaard voorzien van de laatste veiligheidsvoorzieningen zoals airbags en ABS.
Begin jaren 90 waren voor Porsche zeer slecht en de dure Porsche 968 zorgde dan ook niet voor een enorm verkoopsucces. Om u een idee te geven, deze 968 Cabriolet heeft in 1992 193.022 gulden gekost in Nederland. Een bedrag dat slechts een handvol Nederlanders er voor over had. In totaal werden er in die jaren 2.141 Europese 968 Cabriolets gebouwd en 2.248 stuks voor de USA.
Een zeldzaamheid is deze, nachtblauwe 968 Cabriolet Tiptronic zeker. De eerste eigenaar, kocht hem begin 1992 nieuw bij A-point. Voorzien van prettige opties, zoals een airconditioning en een automaat. Met zwart leer en een zwarte kap. In eerste instantie werd hij zakelijk gekocht en een paar jaar later privé overgenomen, waarna hij als 3e auto slechts weinig werd gebruikt. Zijn hele leven stond hij binnen en is werkelijk vertroetelt. Op onderhoud werd ook nooit bezuinigd en een mankement altijd direct verholpen. Hij is nooit ergens anders onderhouden dan bij Porsche. Nu, na 25 jaar heeft hij ruim 94.000 km gereden en voelt nog als nieuw aan. Hij heeft geen krasjes, zelfs niet op de onbeschermde dorpels en is van uitzonderlijke en originele kwaliteit. Echt een unieke auto, waar u geen tweede van zult vinden.