Begin jaren 90 was het bij Porsche allemaal niet zo florissant als vandaag de dag. Een beperkt en verouderde modellen-lijn en hoge produktiekosten droegen daar niet aan bij.
Ook bij Audi ging het wat minder. Er waren nogal veel Audi 80 Avant carrosserieën op voorraad en de verkoop liep achter. Zo kwam men op het idee om de snelste stationwagen ter wereld te maken om zo het merk meer aanzien te geven en de Audi 80 nog een boost te kunnen geven. En zo ontstond de RS2, de allereerste RS versie van Audi. Slechts 2891 stuks van gebouwd. Porsche verbeterde onder andere de enginering zodat hij een grotere Turbo kreeg, verbeterde inlaat en een ander motormanagement systeem. Dit in combinatie met de onverwoestbare 2.2 liter 5 cilinder, met zijn heerlijke roffel, gaf de RS2 vleugels. Een enorm Turbo-gat zorgt ervoor dat de Audi-Porsche pas bij 3.000 toeren tot leven komt. Heeft dan wel meteen 410 NM ter beschikking en met zijn 316 pk komt hij maar liefst tot 262 km per uur. Een unicum in die tijd.
Deze zilverkleurige Audi RS2 heeft de tand des tijds goed doorstaan. Geleverd in Zwitserland eind 1994 aan een dame en tot 2008 gebleven (3 eigenaren) Vervolgens 6 jaar in België wat meer kilometers gereden (1 eigenaar) en toen bij een Nederlandse liefhebber terechtgekomen die hem punctueel onderhield bij een specialist, ook 1 eigenaar.
Deze zeer goed rijdende RS2 begint een zeldzame verschijning te worden.